keskiviikko 17. kesäkuuta 2009

Taideskandaali Turussa, WAM:in näyttelystä huijauskohu.

Lainaus hesarin verkkosivuilta:

Taidekriitikko Otso Kantokorpi epäilee, että turkulaisen Wäinö Aaltosen museon venäläistä avantgardismia esittelevä näyttely on huijausta. Kantokorpi lyttäsi näyttelyn keskiviikon Kauppalehdessä.

Kantokorpea arveluttaa etenkin se, että näyttelyssä on mukana 25 aiemmin tuntematonta Aleksander Rodtšenkon työtä - osa tosin kysymysmerkillä varustettuna.

"Rodtšenkon tunnettu tuotanto on sen verran pieni, että jo näillä teoksilla näyttelyn pitäisi olla suuren luokan kansainvälinen sensaatio, Kantokorpi kirjoittaa Kauppalehdessä.

...


Koko juttu hs.fi ja jutussa viitattu kauppalehden artikkeli. Tässä vielä ote kauppalehden jutusta:

Kriitikko toteaa, että valtaosa museossa esillä olevista tauluista on peräisin yhdestä yksityiskokoelmasta, jonka omistaa "turkulainen toisen polven grynderi".

Kantokorpi on myös selvittänyt näyttelyn kuraattorina toimineen Paola Volkovan taustaa. Hän toteaa, ettei Volkovasta löydy juurikaan tietoja taidehistorian piiristä.

- Hän ei esiinny missään alan keskeisessä kirjallisessa lähteessä, enkä kyennyt löytämään esimerkiksi netin kautta tietoja yhdestäkään hänen kirjoittamastaan venäläistä avantgardea käsittelevästä tekstistä.

Hänen Turun näyttelyn luetteloon kirjoittamansa teksti on amatöörimäinen, kömpelö ja osin asiantuntematon.

Sangen mielenkiintoista, koska jos Kantokorven väite pitää paikkaansa, kyseessä todellakin on taideskandaali, joka asettaisi WAM:in johdon ja myös Päivi Kiisken todella ikävään tilanteeseen.

Mahdollista virhettä ei voi puolustella millään tavalla, joko työt ovat sitä mitä luettelo väittää niiden olevan tai sitten ne ovat jotain muita töitä. En jaksa uskoa että Otso Kantokorpi laittaisi itseään kovin kevyin perustein likoon tällaisessa asiassa. Näyttelyn kävijämääriä kohu varmastikin nostaa, mikäli se WAM:in henkilökuntaa yhtään lohduttaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Sana on vapaa.